Kammermusikk i møte med andre kunstformer Kammermusikk i møte med andre kunstformer

Visuell profil • Programblad • Nettside Visuell profil • Programblad • Nettside

Kammermusikk i møte med andre kunstformer Kammermusikk i møte med andre kunstformer

Visuell profil • Programblad • Nettside Visuell profil • Programblad • Nettside

Visuell profil inspirert av klassisk musikk, kunst og det litt obskure

Fagerborgfestspillene er en kammermusikkfestival arrangert av studenter fra Barratt Due musikkinstitutt.

Studentgruppa kom til oss med en utfordring med å lage en visuell identitet som viste hvilken tema årets festival har, og som samtidig representerte de 15 utøverne bak årets festival. Temaet for Fagerborgfestspillene endres hvert år og dette året skulle det handle om klassisk musikk som møter andre kunstformer.

Vi valgte et uttrykk sterkt påvirket av den klassiske musikken, kunsten og det litt obskure – til og med Beethovens nese fikk plass.

Vi lagde visuell identitet og implementerte den på plakat, programblad, roll up, bærenett og nettside. Nettsiden kan du se her.

Forskning på 6 min og 40 sek Forskning på 6 min og 40 sek

Forskerforbundet
Event • Web • Annonser
Forskerforbundet
Event • Web • Annonser

Forskning på 6 min og 40 sek Forskning på 6 min og 40 sek

Forskerforbundet
Event • Web • Annonser
Forskerforbundet
Event • Web • Annonser

Kom til poenget. Kom på PechaKucha.

Forskning er spennende, men kan være vanskelig å forstå. Hvordan kunne vi presentere Forskerforbundet og noe av den spennende forskningen som foregår i Norge på en lettfattelig og spennende måte?

Vi tok med oss Forskerforbundet, 44 forskere, 880 bilder og et filmcrew på PechaKucha-turné til de største studiestedene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

44 foredrag

1060 publikummere

PechaKucha + Forskerforbundet

PechaKucha er en presentasjonsform hvor foredragsholderen kun har 6 minutter og 40 sekunder på seg til å presentere et prosjekt. Man må bruke 20 bilder som vises i 20 sekunder hver.

Ikke mange forelesere har en slik presentasjon klar. De 44 forskerne vi inviterte måtte derfor tenke nytt på hvordan de skulle formidle prosjektene sine.

Vi valgte på forhånd ut mennesker med spennende forskningsprosjekter. Så gav vi de kursing i å holde et PechaKucha-foredrag, og naturligvis støtte og tips underveis.

For fulle hus
Turneen var en suksess, med stinn brakke i alle fire byer. PechaKucha-kveldene ble en unik mulighet for foredragsholderne til å fortelle om sin forskning til et helt nytt publikum. Forskerforbundet fikk en ny plattform til å fortelle om medlemskap til en ung målgruppe.

Profilering og markedsføring

I forkant av turneen utformet vi en visuell profil og skapte blest rundt arrangementene på studiestedene og i sosiale medier. Facebook-siden har hatt en rekkevidde på over en og en halv million visninger i perioden.

Spredning

Vi filmet alle foredragene på turneen og publiserte de på sosiale medier og på Forskerforbundets nettsider. På den måten har vi nådd mye lenger enn de 1060 menneskene som kom på arrangementene.

I tillegg har ni av videoene blitt publisert av Aftenposten. Nettavisen har omkring 900 000 besøk hver dag.

Prosjektet har fått mye medieomtale og er blant annet skrevet om på Aftenposten innsikt, på Universitetet i Bergen sine sider og på forskning.no.

144.296

Videovisninger på Facebook så langt (24 av 44 videoer er publisert)

Some title
Some title
Some title

Lyst å lære om mer spennende forskning?
Her kan du se alle videoene. 

Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje

Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje

Engasjement for en renere by

Med glimt i øyet og en god porsjon humor, lot vi innbyggerne i Oslo bli kjent med personene bak Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass.

Størstedelen av byens befolkning fikk med seg den gamle monarkens oppfordring om en renere by. Konseptet gjorde at vi fikk stor organisk spredning på sosiale medier: Mange tusen har engasjert seg på Facebook, og totalt har filmen blitt sett flere hundre tusen ganger på sosiale medier og på kino.

300 000

personer så filmen på Facebook

Some title

En undersøkelse utført av TNS Gallup viser at innbyggere i Oslo har inntrykk av at det er mer forsøpling i sentrum enn i deres eget nærområde. Ved å personifisere kjente steder i Oslo sentrum, ville vi gi folk et mer personlig forhold til disse områdene.

Fokus på sentrumsnære områder

Første del av kampanjen ble lansert på ad-shels i områdene rundt Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass. 

Forbipasserende kunne se nedgrisete historiske figurer, og målet var at de skulle tenke seg om neste gang de hadde lyst til å slenge pommes frites på Olaf Rye. Plasseringen og bildene gjorde at folk hadde sett deler av konseptet ved lansering på Facebook og kino.

En kampanje på sosiale medier

Deretter delte vi poster på Facebook og Instagram. Vi tok i bruk den helt nye funksjonen på Facebook med Kanvas-annonser. Dette gjorde at vi kunne dele flere bilder og litt tekst i én og samme annonse, og i tillegg lage noe oppsiktsvekkende som ikke mange hadde sett på Facebook.

Some title

Tilstedeværelse på papir Tilstedeværelse på papir

Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer

Tilstedeværelse på papir Tilstedeværelse på papir

Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer

Annonser

Kikkut utvikler annonser for Lexus. Det kan være for merkevarebygging, for å lansere en spesifikk modell eller for å fremheve enkelte produktfordeler.

Avisannonser

Annonser er en viktig del av Lexus sin markedsføring, og avisannonsen er ikke død. Disse annonsene er et utvalg av en serie annonser som var på side 3 i Dagens Næringsliv hver lørdag i ett helt år.

Brosjyrer

Lexus har ni forhandlere rundt i Norge som har ulikt behov for brosjyrer og markedsføringsmateriell. Mot nybilkunder er det blant annet behov for slike brosjyrer.

Ta knekken på pensummonsteret Ta knekken på pensummonsteret

NLB
Sosiale medier
NLB
Sosiale medier

Ta knekken på pensummonsteret Ta knekken på pensummonsteret

NLB
Sosiale medier
NLB
Sosiale medier

Pensum er ikke like skremmende på lydbok

Det kan være vanskelig å ta knekken på pensummonsteret dersom du er student med lese- og skrivevansker – med mindre du får pensum på lydbok fra Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek.

Denne grøsseren av en kampanje ble lansert på Facebook høsten 2016 og er rettet mot studenter med lese- og skrivevansker. Målet med kampanjen var å rekruttere nye medlemmer. Annonsene sendte mottakerne videre til en registreringsside.

Boktrollene og pensummonstrene er tegnet av illustratør Fredrik Edén.

11 783

Lenkeklikk fra Facebook og Instagram

Design for en sunnere hverdag Design for en sunnere hverdag

Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign
Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign

Design for en sunnere hverdag Design for en sunnere hverdag

Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign
Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign

Den sunneste kornsorten

Bygg var menneskets første kulturplante og en viktig del av kostholdet i tidligere tider. Bygg har mange gode helsefremmende egenskaper, og et svært høyt innhold av betaglukan som har gunstig virkning på kolesterol- og blodsukkernivået.

En gruppe bønder i Østfold har satset på en ny sort byggkorn, og Coop har etablert merkevaren «Gullbygg» for markedsføring og distribusjon av produkter basert på dette kornet.

 

Pakninger

Kikkut har på oppdrag fra Coop Handel Norge utviklet posisjoneringsstrategi, merkenavn og pakningsdesign for produktserien. Målet har vært å gi serien en klar identitet og tydeliggjøre helsefordelene produktet kan ha.

Stiluttrykket i logoen gjør at assosiasjonene gjerne trekkes i retning av tradisjonelt jordbruk og rene råvarer.

Et sett med profilbærende illustrasjoner ble utviklet for bruk på pakninger og annet markedsmateriell.

Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

For å få frem den viktigste næringsfordelen ved byggkornet, la vi det inn i et skilt som skiller det litt fra resten av pakningsdesignet. Dette skaper bedre blikkfang.

Helhetlig inntrykk

Designet er utviklet innenfor rammene av Coops profilprogram for egne merkevarer, men er likevel gitt en tydelig egenart og gjenkjennelighet. Det rustikke og naturlige uttrykket fra pakningene er videreført i bildestil og andre kommunikasjonsflater.

Foto: Aina C. Hole
Styling: Sporenstrek

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt

Decra i alle kanaler

Våren 2016 ønsket Icopal å vise ulike grupper som huseiere, fagfolk og boligentusiaster hvorfor Decra-tak er det beste alternativet på markedet.

Vel vitende om at det er utallige påvirkere og beslutningstakere involvert i kjøp av tak, satte vi oss mål om å treffe de fleste i gruppen med et effektivt, kreativt konsept i de rette kanalene. Det klarte vi. Ved hjelp av fire reklamefilmer, annonser og innholdsproduksjon, nådde vi over 90 prosent av målgruppen.

Some title

Strategiske forankret plasseringer

Løsningen ble fire korte filmer på 15 sekunder som uthevet én produktfordel hver. Filmene ble vist på TV, nett og sosiale medier. Varianter tekstet på polsk ble også rettet mot polske bygningsarbeidere i Norge.

Bare på TV ble filmene sett av over en halv million menn mellom 30 og 50 år. På web-TV ble filmene vist over 1,4 millioner ganger. På Facebook registrerte vi høyt engasjement og filmene ble hyppig delt, hvilket førte til at vi nådde lenger enn den betalte målgruppen. Filmene ble fulgt opp med annonser på nett og sosiale medier. Slik økte vi levetiden på filmene og utvidet distribusjonen.

Some title
Some title
Some title

Innhold folk deler

På nettsiden og sosiale medier ville vi formidle relevant informasjon for huseiere og byggmestre. I intervjuer med seks eksperter kunne man lære mer om design, fuktproblematikk, levetid og lignende. Tre intervjuer ble skrevet i artikkelform og tre ble produsert som videoer. Innholdet spredte seg på nett og i sosiale medier. Filmen «Takstmannen» fikk uvanlig høy organisk spredning og Decra oppnådde tusenvis av likerklikk, kommentarer og delinger av innholdet.

950 000

visninger på bare Facebook

Some title
Some title
Some title

Landingsside

I et marked med mange, trenger man veiledning og råd når man skal velge. Nettsiden ble et oppslagsverk med tips og triks fra fagfolk. Vi utviklet også en guide til hvordan man skal velge tak ved hjelp av en digital takplanlegger, noe som igjen ble delt ved bruk av flere annonser. Nettsiden ble godt besøkt gjennom hele kampanjeperioden og befestet Decra sin rådgiverrolle.

Besøk siden

Andre jobber for Icopal

Det er ikke bare takene til Icopal som holder lenge. Også forholdet til Kikkut har vart i mange år. Her presenterer vi et knippe andre jobber vi har gjort i samarbeid med kunde de siste årene.

 

Some title
Some title
Some title

Stopp tortur.
Gå imellom.
Stopp tortur.
Gå imellom.

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film

Stopp tortur.
Gå imellom.
Stopp tortur.
Gå imellom.

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film

Kampanje mot tortur

Sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Ordene høres ut som de er hentet fra et mareritt, men hver dag utsettes barn og voksne for dette. Virkeligheten er så brutal at det er vanskelig å se den i øynene.

Realistisk foto av tortur ville skapt store utfordringer. Grusomhetene er for ekstreme til å ta innover seg. Løsningen vår var å bruke stiliserte figurer som illustrasjonsteknikk. På denne måten skapte vi en tydelig visuell beskrivelse av hendelsene, samtidig som vi beholdt oppmerksomheten hos publikum. 

Some title
Some title
Some title

Gå imellom ved hjelp av telefonen

Boards viste hvordan alle kan gå i mellom for å stoppe tortur. Speil satt opp i monterne skapte oppmerksomhet og stoppeffekt i bybildet. Målet var å skape nok engasjement til at folk meldte seg som SMS-aksjonist med en gang.

Fremhever de små bidragene

Mansur Rajih er en politisk aktiv skribent og poet fra Jemen. I 15 år satt han på dødscelle hvor han ble mishandlet og torturert på grunn av sin politiske overbevisning.

Etter press fra Amnesty og internasjonale myndigheter ble Rajih omsider løslatt. Han bor nå i Stavanger med familien sin. Han er et eksempel på hvor stor betydning en liten innsats fra enkeltmennesker kan ha, og han ble derfor temaet på en av plakatene i kampanjen.

Av hensyn til leseren

Annonser ble trykket i dags- og ukepresse i juni, juli og august 2015. I annonsene ble det visuelle virkemiddelet med stiliserte figurer tatt i bruk ytterligere. Dette skapte en tydelig visuell beskrivelse som ikke ble for voldsom for en leser som ikke er forberedt på temaet.

Stadig flere SMS-aktivister

Kampanjen bidro til å befeste Amnestys posisjon som den viktigste menneskerettsorganisasjonen – en posisjon få kan utfordre Amnesty på. Kampanjen har synliggjort arbeidet mot tortur og mennesker over hele Norge har satt navnet sitt under konkrete protester sendt til myndigheter i land som Mexico og Filippinene. Samarbeidet med Amnesty startet i 2001 med utvikling av SMS-aksjonisme, et nybrottsarbeid innenfor innsamling og aktivisme. Siden den gang har Kikkut vært involvert i en lang rekke oppgaver for organisasjonen.