Over 108 575 har signert sykepleierløftet Over 108 575 har signert sykepleierløftet

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Vår kampanje for Norsk sykepleierforbund samlet inn underskrifter fra nordmenn som ønsker et sykepleierløft.

Over 108 575 har signert sykepleierløftet Over 108 575 har signert sykepleierløftet

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Vår kampanje for Norsk sykepleierforbund samlet inn underskrifter fra nordmenn som ønsker et sykepleierløft.

Om 20 år vil Norge mangle 30.000 sykepleiere. Norsk sykepleierforbunds løsning på sykepleiermangelen er sykepleierløftet, et tiltak bestående av syv punkter som skal sørge for bedre vilkår for sykepleierne. Målet med kampanjen var å samle inn underskrifter fra mennesker som stiller seg bak løftet.

I tre år samarbeidet Kikkut og Norsk Sykepleierforbund om å kommunisere sykepleiermangelen og sykepleierløftet til den norske befolkningen. Det resulterte i 108 575 underskrifter til støtte for sykepleierløftet og innfridd lønnskrav til sykepleierne.

Kunde
Norsk Sykepleierforbund

Leveranse
Kampanje
Film
Sosiale medier
Print

Overlevering signaturer

Underskriftene ble samlet i en bok og overlevert til Geir Jørgen Bekkevold og Tore Hagebakken, henholdsvis leder i helse- og omsorgskomiteen og medlem av helse- og sosialkomiteen. Overrekkelsen fikk pressedekning i landets største aviser og tv-kanaler.

108 575
signaturer

Amnesty-kampanje mot tortur Amnesty-kampanje mot tortur

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film
Slått og sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Hver dag utsettes voksne og barn for tortur en lang rekke steder i verden.

Amnesty-kampanje mot tortur Amnesty-kampanje mot tortur

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film
Slått og sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Hver dag utsettes voksne og barn for tortur en lang rekke steder i verden.

I denne kampanjen oppfordrer Amnesty deg og meg til å stoppe torturen – ved å gå imellom.

Noen ganger kan sterke virkemidler virke mot sin hensikt. Grusomhetene er for ekstreme til at man orker å ta dem inn over seg. Derfor brukte vi stiliserte figurerer i stedet for realistiske fotos av tortur.

Boards med speil viste hvordan alle kan bidra til å stoppe tortur – ved å gå imellom, og bli SMS-aksjonist. Kampanjen omfattet også plakater, annonser og filmer der kjente artister bidro.

Kunde
Amnesty

Leveranse
Kampanje
Film

Oslo mistet drikkevannet Oslo mistet drikkevannet

Oslo kommune
Nettsider • Filmproduksjon • Event
Oslo kommune
Nettsider • Filmproduksjon • Event
16. juni forsvant Maridalsvannet, Oslos eneste drikkevannskilde.

Ikke på ekte, da. Stuntet ble gjennomført av illusjonist Alexx Alexxander og var en del av Vann- og avløpsetatens kampanje for å fortelle om viktigheten av rent drikkevann.

Oslo mistet drikkevannet Oslo mistet drikkevannet

Oslo kommune
Nettsider • Filmproduksjon • Event
Oslo kommune
Nettsider • Filmproduksjon • Event
16. juni forsvant Maridalsvannet, Oslos eneste drikkevannskilde.

Ikke på ekte, da. Stuntet ble gjennomført av illusjonist Alexx Alexxander og var en del av Vann- og avløpsetatens kampanje for å fortelle om viktigheten av rent drikkevann.

Hva skjer hvis vi mister Maridalsvannet? De fleste tenker ikke over hvor viktig det er med rent drikkevann, og hvor sårbar Oslo er med kun én drikkevannskilde. For å nå ut med budskapet vårt måtte vi gjøre noe spektakulært, noe som aldri har blitt gjort før.

Illusjonen ble markedsført på boards samt i sosiale medier der Alexx Alexxander utførte små «illusjoner med vann» på kommunepolitikere og folk på gata. Illusjonene ble filmet og lagt ut på sosiale medier og på vannerliv.no.

Kunde
Oslo kommune, Vann- og avløpsetaten

Leveranse
Nettsider
Event
Sosiale medier
Filmproduksjon

Verdensrekord i kosting Verdensrekord i kosting

Oslo Kommune, Rusken
Event/ PR
Oslo Kommune, Rusken
Event/ PR
Hva gjør man når ønsket er å gi en annerledes gave til deltakerne i Skolerusken 2018 som takk for deltakelsen, og samtidig tjuvstarte feiring av Oslo som Europas miljøhovedstad 2019?

Verdensrekord i kosting Verdensrekord i kosting

Oslo Kommune, Rusken
Event/ PR
Oslo Kommune, Rusken
Event/ PR
Hva gjør man når ønsket er å gi en annerledes gave til deltakerne i Skolerusken 2018 som takk for deltakelsen, og samtidig tjuvstarte feiring av Oslo som Europas miljøhovedstad 2019?

Jo, man bestemmer seg for å sette verdensrekord i kosting. 

Vi inviterte alle elevene i Oslo-skolen, alle femåringene i byens barnehager og etter hvert også en del voksne til å bli med i verdensrekordforsøket. Den eksisterende rekorden på 5058 kostende personer ble satt i India. Nå gjaldt det å slå den. 

Til å overvåke det hele var en representant for Guiness World Records, ordfører Marianne Borgen, Ruskengeneral Jan Hauger og et uavhengig vitne fra politet. 

5159
deltakere

Side 4
Guiness World Records

 

 

Kunde
Oslo kommune

Leveranse
Konsept
Event
Profil
SoMe

Niklas Baarli flytter inn i Gartnerkvartalet Niklas Baarli flytter inn i Gartnerkvartalet

Veidekke Eiendom
Film • Sosiale medier
Veidekke Eiendom
Film • Sosiale medier
Gartnerkvartalet er et boligprosjekt på Løren med prosjekterte leiligheter. Prosjektet har en tydelig profil med fokus på grønne og frodige kvaliteter som felles dyrkingsparseller, dyrkingsmuligheter på uteplassene og plantevegger i oppgangene.

Niklas Baarli flytter inn i Gartnerkvartalet Niklas Baarli flytter inn i Gartnerkvartalet

Veidekke Eiendom
Film • Sosiale medier
Veidekke Eiendom
Film • Sosiale medier
Gartnerkvartalet er et boligprosjekt på Løren med prosjekterte leiligheter. Prosjektet har en tydelig profil med fokus på grønne og frodige kvaliteter som felles dyrkingsparseller, dyrkingsmuligheter på uteplassene og plantevegger i oppgangene.

Overtagelse av en prosjektert leilighet skjer som oftest 1-2 år etter kjøpsdato. Vi ville gi potensielle kjøpere en liten forsmak på noe av det viktigste og mest håndfaste de kan vente seg i Gartnerkvartalet, nemlig naboene og nabolaget.

Før lanseringen av Hus 6 i Gartnerkvartalet tok vi med oss et filmteam og fulgte boligkjøper Niklas Baarli (Verdens rikeste land, P3, Radio1) da han tok turen for å bli kjent med noen av sine framtidige naboer og nærområdet på Løren. Dette resulterte i tre korte filmer til bruk i en sosiale medier-kampanje.

22
Solgte boliger første dag

Kunde
Veidekke Eiendom

Leveranse
Konsept
Film
SoMe

Better together Better together

Visma
Filmproduksjon
Visma
Filmproduksjon
Visma er et av Norges største selskap innen konsulenttjenester og utvikling av IT-løsninger. Forretningsideen baserer seg på å utvikle løsninger som effektiviserer virksomheter, bidrar positivt i samfunnet og er bra for miljøet.

Better together Better together

Visma
Filmproduksjon
Visma
Filmproduksjon
Visma er et av Norges største selskap innen konsulenttjenester og utvikling av IT-løsninger. Forretningsideen baserer seg på å utvikle løsninger som effektiviserer virksomheter, bidrar positivt i samfunnet og er bra for miljøet.

Om kampanjen

Våren 2018 arrangerte Visma en felleseuropeisk konferanse i Madrid for alle sine ansatte. Temaet var Better together. Vårt mål var å skape intern stolthet og fellesskapsfølelse opp mot konferansen, og vise at Visma er et selskap som skaper solide, samfunnsnyttige løsninger.

I samarbeid med Fantefilm produserte Kikkut fem filmer om caser fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Litauen. Etter kampanjen ble filmene satt sammen til det som ble hovedfilmen for konferansen, Better together.

 

Kunde
Visma Consulting

Leveranse
Sosiale medier
Film

Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Med glimt i øyet og en god porsjon humor, lot vi innbyggerne i Oslo bli kjent med personene bak Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass.

Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Med glimt i øyet og en god porsjon humor, lot vi innbyggerne i Oslo bli kjent med personene bak Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass.

En undersøkelse utført av TNS Gallup viser at innbyggere i Oslo har inntrykk av at det er mer forsøpling i sentrum enn i deres eget nærområde. Ved å personifisere kjente steder i Oslo sentrum, ville vi gi folk et mer personlig forhold til disse områdene.

Størstedelen av byens befolkning fikk med seg den gamle monarkens oppfordring om en renere by. Konseptet gjorde at vi fikk stor organisk spredning på sosiale medier: Mange tusen har engasjert seg på Facebook, og totalt har filmen blitt sett flere hundre tusen ganger på sosiale medier og på kino.

Kunde
Oslo kommune

Leveranse
Film
Annonser
SoMe

Mennesker er mer enn statistikk og tall Mennesker er mer enn statistikk og tall

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, noe Kikkut belyser i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund.

Mennesker er mer enn statistikk og tall Mennesker er mer enn statistikk og tall

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, noe Kikkut belyser i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund.

Feilmedisinering. Unødvendige pasientskader. Forverring i sykdom som kunne vært unngått og pasienter med psykiske problemer som ikke blir tilstrekkelig tatt vare på.

Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, og det setter vi lys på i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund. Lørdag 16. mars startet kampanjen «Mennesker er mer enn tall og statistikk».

Statistikk viser at sykepleiermangelen i norske kommuner fører til svekket pasientsikkerhet. Norske kommuner er lovpålagt å gi kompetent pleie og omsorg til sine innbyggere, men mange ordførere forsømmer sitt ansvar for å gi alle av kommunens innbyggere forsvarlig helsehjelp.

Vi vil menneskeliggjøre tallene og statistikken, og la folk bli kjent med pasienter og pårørende som har erfart konsekvensene av sykepleiermangelen. Se sykepleierløftet.no for historier om konsekvensene av sykepleiermangelen.

Kampanjen går i radio, på nettbannere, i sosiale medier og på print.

Kunde
Norsk Sykepleierforbund

Leveranse
Kampanje