Tilstedeværelse på papir Tilstedeværelse på papir

Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer

Tilstedeværelse på papir Tilstedeværelse på papir

Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer Grafisk produksjon • Annonser • Brosjyrer

Annonser

Kikkut utvikler annonser for Lexus. Det kan være for merkevarebygging, for å lansere en spesifikk modell eller for å fremheve enkelte produktfordeler.

Avisannonser

Annonser er en viktig del av Lexus sin markedsføring, og avisannonsen er ikke død. Disse annonsene er et utvalg av en serie annonser som var på side 3 i Dagens Næringsliv hver lørdag i ett helt år.

Brosjyrer

Lexus har ni forhandlere rundt i Norge som har ulikt behov for brosjyrer og markedsføringsmateriell. Mot nybilkunder er det blant annet behov for slike brosjyrer.

Ta knekken på pensummonsteret Ta knekken på pensummonsteret

NLB
Sosiale medier
NLB
Sosiale medier

Ta knekken på pensummonsteret Ta knekken på pensummonsteret

NLB
Sosiale medier
NLB
Sosiale medier

Pensum er ikke like skremmende på lydbok

Det kan være vanskelig å ta knekken på pensummonsteret dersom du er student med lese- og skrivevansker – med mindre du får pensum på lydbok fra Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek.

Denne grøsseren av en kampanje ble lansert på Facebook høsten 2016 og er rettet mot studenter med lese- og skrivevansker. Målet med kampanjen var å rekruttere nye medlemmer. Annonsene sendte mottakerne videre til en registreringsside.

Boktrollene og pensummonstrene er tegnet av illustratør Fredrik Edén.

11 783

Lenkeklikk fra Facebook og Instagram

Design for en sunnere hverdag Design for en sunnere hverdag

Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign
Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign

Design for en sunnere hverdag Design for en sunnere hverdag

Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign
Coop Gullbygg
Profil • Pakningsdesign

Den sunneste kornsorten

Bygg var menneskets første kulturplante og en viktig del av kostholdet i tidligere tider. Bygg har mange gode helsefremmende egenskaper, og et svært høyt innhold av betaglukan som har gunstig virkning på kolesterol- og blodsukkernivået.

En gruppe bønder i Østfold har satset på en ny sort byggkorn, og Coop har etablert merkevaren «Gullbygg» for markedsføring og distribusjon av produkter basert på dette kornet.

 

Pakninger

Kikkut har på oppdrag fra Coop Handel Norge utviklet posisjoneringsstrategi, merkenavn og pakningsdesign for produktserien. Målet har vært å gi serien en klar identitet og tydeliggjøre helsefordelene produktet kan ha.

Stiluttrykket i logoen gjør at assosiasjonene gjerne trekkes i retning av tradisjonelt jordbruk og rene råvarer.

Et sett med profilbærende illustrasjoner ble utviklet for bruk på pakninger og annet markedsmateriell.

Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

For å få frem den viktigste næringsfordelen ved byggkornet, la vi det inn i et skilt som skiller det litt fra resten av pakningsdesignet. Dette skaper bedre blikkfang.

Helhetlig inntrykk

Designet er utviklet innenfor rammene av Coops profilprogram for egne merkevarer, men er likevel gitt en tydelig egenart og gjenkjennelighet. Det rustikke og naturlige uttrykket fra pakningene er videreført i bildestil og andre kommunikasjonsflater.

Foto: Aina C. Hole
Styling: Sporenstrek

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt

Decra i alle kanaler

Våren 2016 ønsket Icopal å vise ulike grupper som huseiere, fagfolk og boligentusiaster hvorfor Decra-tak er det beste alternativet på markedet.

Vel vitende om at det er utallige påvirkere og beslutningstakere involvert i kjøp av tak, satte vi oss mål om å treffe de fleste i gruppen med et effektivt, kreativt konsept i de rette kanalene. Det klarte vi. Ved hjelp av fire reklamefilmer, annonser og innholdsproduksjon, nådde vi over 90 prosent av målgruppen.

Strategiske forankret plasseringer

Løsningen ble fire korte filmer på 15 sekunder som uthevet én produktfordel hver. Filmene ble vist på TV, nett og sosiale medier. Varianter tekstet på polsk ble også rettet mot polske bygningsarbeidere i Norge.

Bare på TV ble filmene sett av over en halv million menn mellom 30 og 50 år. På web-TV ble filmene vist over 1,4 millioner ganger. På Facebook registrerte vi høyt engasjement og filmene ble hyppig delt, hvilket førte til at vi nådde lenger enn den betalte målgruppen. Filmene ble fulgt opp med annonser på nett og sosiale medier. Slik økte vi levetiden på filmene og utvidet distribusjonen.

Innhold folk deler

På nettsiden og sosiale medier ville vi formidle relevant informasjon for huseiere og byggmestre. I intervjuer med seks eksperter kunne man lære mer om design, fuktproblematikk, levetid og lignende. Tre intervjuer ble skrevet i artikkelform og tre ble produsert som videoer. Innholdet spredte seg på nett og i sosiale medier. Filmen «Takstmannen» fikk uvanlig høy organisk spredning og Decra oppnådde tusenvis av likerklikk, kommentarer og delinger av innholdet.

950 000

visninger på bare Facebook

Landingsside

I et marked med mange, trenger man veiledning og råd når man skal velge. Nettsiden ble et oppslagsverk med tips og triks fra fagfolk. Vi utviklet også en guide til hvordan man skal velge tak ved hjelp av en digital takplanlegger, noe som igjen ble delt ved bruk av flere annonser. Nettsiden ble godt besøkt gjennom hele kampanjeperioden og befestet Decra sin rådgiverrolle.

Besøk siden

Andre jobber for Icopal

Det er ikke bare takene til Icopal som holder lenge. Også forholdet til Kikkut har vart i mange år. Her presenterer vi et knippe andre jobber vi har gjort i samarbeid med kunde de siste årene.

 

Stopp tortur.
Gå imellom.
Stopp tortur.
Gå imellom.

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film

Stopp tortur.
Gå imellom.
Stopp tortur.
Gå imellom.

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film

Kampanje mot tortur

Sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Ordene høres ut som de er hentet fra et mareritt, men hver dag utsettes barn og voksne for dette. Virkeligheten er så brutal at det er vanskelig å se den i øynene.

Realistisk foto av tortur ville skapt store utfordringer. Grusomhetene er for ekstreme til å ta innover seg. Løsningen vår var å bruke stiliserte figurer som illustrasjonsteknikk. På denne måten skapte vi en tydelig visuell beskrivelse av hendelsene, samtidig som vi beholdt oppmerksomheten hos publikum. 

Gå imellom ved hjelp av telefonen

Boards viste hvordan alle kan gå i mellom for å stoppe tortur. Speil satt opp i monterne skapte oppmerksomhet og stoppeffekt i bybildet. Målet var å skape nok engasjement til at folk meldte seg som SMS-aksjonist med en gang.

Fremhever de små bidragene

Mansur Rajih er en politisk aktiv skribent og poet fra Jemen. I 15 år satt han på dødscelle hvor han ble mishandlet og torturert på grunn av sin politiske overbevisning.

Etter press fra Amnesty og internasjonale myndigheter ble Rajih omsider løslatt. Han bor nå i Stavanger med familien sin. Han er et eksempel på hvor stor betydning en liten innsats fra enkeltmennesker kan ha, og han ble derfor temaet på en av plakatene i kampanjen.

Av hensyn til leseren

Annonser ble trykket i dags- og ukepresse i juni, juli og august 2015. I annonsene ble det visuelle virkemiddelet med stiliserte figurer tatt i bruk ytterligere. Dette skapte en tydelig visuell beskrivelse som ikke ble for voldsom for en leser som ikke er forberedt på temaet.

Stadig flere SMS-aktivister

Kampanjen bidro til å befeste Amnestys posisjon som den viktigste menneskerettsorganisasjonen – en posisjon få kan utfordre Amnesty på. Kampanjen har synliggjort arbeidet mot tortur og mennesker over hele Norge har satt navnet sitt under konkrete protester sendt til myndigheter i land som Mexico og Filippinene. Samarbeidet med Amnesty startet i 2001 med utvikling av SMS-aksjonisme, et nybrottsarbeid innenfor innsamling og aktivisme. Siden den gang har Kikkut vært involvert i en lang rekke oppgaver for organisasjonen.

Identiteten til et nytt nabolag Identiteten til et nytt nabolag

Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Prospekter • Kampanje
Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Prospekter • Kampanje

Identiteten til et nytt nabolag Identiteten til et nytt nabolag

Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Prospekter • Kampanje
Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Prospekter • Kampanje

Visualisering av et nytt nabolag

Hvordan kan man formidle stemningen i et nabolag som ikke eksisterer enda? Det var den store utfordringen da vi skulle markedsføre Gartnerkvartalets leiligheter på Løren i Oslo. Ved å fokusere kommunikasjonen på fellesskapet og verdiene som ligger i det, kunne vi hjelpe potensielle boligkjøpere til å se for seg hvordan livet i Gartnerkvartalet kan bli.

Gartnerkvartalet, sett fra Lørenveien

Et frodig byliv

Et grønt prosjekt, med moderne og gjennomtenkte leiligheter og uteområder står sentralt i kommunikasjonsarbeidet. Den grafiske profilen skal være med på å forsterke prosjektets grønne karakter. Navnevalget, inspirert av et gartneri som lå på tomta frem til 70-tallet, illustrasjoner av bygningene og billeduttrykk bidrar til dette.

Dyrkningsparseller i Gartnerkvartalet

Logouttrykket og navnet hinter om at dette er et boligprosjekt med både urbane og frodige kvaliteter.

Logo for Gartnerkvartalet

3D-illustrasjonene gir inntrykk av hvordan arkitekturen, uteområdene og leilighetene vil bli, lenge før første spadetak på byggetomta er tatt.

En leilighet i Gartnerkvartalet

Prosjektet på papiret

Prospektet er et viktig salgsverktøy. Det må klare å formidle stemningen og innholdet i det unike boligkonseptet. Vi har jobbet sammen med dyktige 3D-utviklere for å visualisere dette på en slik måte at folk blir interesserte i å kjøpe en bolig, mens det stadig er asfalt og betong som ligger der, og det ennå er år frem til byggestart.

Prospekter for Gartnerkvartalets ulike byggetrinn
Oppslag fra prospektet
Oppslag fra prospektet
Oppslag fra prospektet

Sveip deg rundt i leilighetene

Nettsidene er for mange den viktigste kanalen for å gjøre seg kjent med prosjektet. Noen besøker nettstedet for å skape seg et kjapt overblikk over leilighetsutvalg og priser, mens andre ønsker å grave seg ned i detaljer om baderomsfliser og beplantning på uteområdene. Innholdet må dekke alle disse brukerbehovene, noe som gjør det ekstra viktig å etablere en god innholdsstruktur og lett forståelig navigasjon.

 

Besøk nettsidene

iPad med visning av Gartnerkvartalets nettsider

Boligvelgeren på nettsidene er viktig for kjøperne, både for å vurdere de ulike leilighetene opp mot hverandre, og for å ha en oppdatert oversikt hva som fortsatt er tilgjengelig.

Boligvelgeren på iPad
Gartnerkvartalets boligvelger
Påmelding til nyhetsbrev

Bybønder søkes

Annonsene gjør prosjektet kjent og får folk til visninger, rekrutterer folk til interessentlister og inn til web. Vi kan aldri «annonsere i gang et marked som ligger nede», men når det er bevegelse i markedet, er annonser viktige og utløsende, både for å skaffe interessenter og for å utløse salg.

Gartnerkvartalet, annonse 2
Gartnerkvartalet, annonse 3
Gartnerkvartalet, annonse 1

Et magasin man tar vare på Et magasin man tar vare på

Lexus
Design • Redaksjonelt innhold • Strategi
Lexus
Design • Redaksjonelt innhold • Strategi

Et magasin man tar vare på Et magasin man tar vare på

Lexus
Design • Redaksjonelt innhold • Strategi
Lexus
Design • Redaksjonelt innhold • Strategi

Om merkets kvaliteter og filosofi

Kun de beste magasinene blir lest og tatt vare på. Med gjennomarbeidet innhold og god design kan man skape et nært forhold til leseren. Det var det Lexus ønsket seg da de ba oss å lage et kundemagasin.

Å sende ut nyhetsbrev til kundene på epost er vel og bra, men vi tror fortsatt at et innholdsrikt og lekkert magasin i godt, gammeldags papir har større gjennomslagskraft. I hvert fall når man vil gi kundene noe utover det vanlige. Og det vil Lexus.

Lexus-magasinet sendes ut to ganger årlig til alle landets registrerte Lexus-eiere. I tillegg legges det ut en solid bunke hos samtlige merkeforhandlerne. Stoff om bilmerket kombineres med artikler om japansk kultur, reiser, trender, reiser og portrettintervjuer. Resultatet er blitt et 60-siders magasin som nå er godt etablert. 

Totalleverandør av magasinet

Kikkut leverer alt fra idé til ferdig produkt med alt det innebærer: redaksjonelt arbeid, tekst og design. Vi har jobbet med Lexus i en årrekke, og utvikler alt norsk markedsmateriell for merket.

Årsrapport og Bærekraftrapport Årsrapport og Bærekraftrapport

Kongsberg Gruppen
Trykte og digitale rapporter
Kongsberg Gruppen
Trykte og digitale rapporter

Årsrapport og Bærekraftrapport Årsrapport og Bærekraftrapport

Kongsberg Gruppen
Trykte og digitale rapporter
Kongsberg Gruppen
Trykte og digitale rapporter

Vi skal engasjere leseren

Medarbeidere i Kikkut har jobbet med Kongsberg i over 20 år og har stått for design og produksjon av årsrapporter og bærekraftrapporter siden 1999.

Rapporteringen har endret seg mye på denne tiden. Tidligere hadde rapportene tunge presentasjoner av selskap, organisasjon, markeder og produkter – men dette stoffet ligger nå til enhver tid oppdatert på internett og intranett. Vi arbeider nå mer med å presentere hovedlinjene, slik at en interessert leser får et raskt overblikk over selskapet, driften og utsiktene fremover.

Målet er å engasjere leseren i stoffet gjennom infografikk og grafiske fremstillinger. Kongsberg har i mange år rapportert etter en triple bottom line, hvor selskapet redegjør for drift i forhold til økonomi, sosialt ansvar og miljø. Det er en transparent rapportering, med konfrontering mot tidligere avlagte mål og konkrete mål å vurderes mot fremover.

Årsrapport og Bærekraftrapport 2015

Rapporten for 2015 er laget som en interaktiv pdf-rapport med utstrakt bruk av hyperlinker både i menyer og tekstinnhold. Den er produsert i både norsk og engelsk versjon.

Årsrapport og Bærekraftrapport 2014