Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Med glimt i øyet og en god porsjon humor, lot vi innbyggerne i Oslo bli kjent med personene bak Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass.

Ikke kast søppel på Karl Johan Ikke kast søppel på Karl Johan

Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Rusken, Oslo Kommune
Sosiale medier • Film • Kampanje
Med glimt i øyet og en god porsjon humor, lot vi innbyggerne i Oslo bli kjent med personene bak Karl Johans gate, Carl Berners plass og Olaf Ryes plass.

En undersøkelse utført av TNS Gallup viser at innbyggere i Oslo har inntrykk av at det er mer forsøpling i sentrum enn i deres eget nærområde. Ved å personifisere kjente steder i Oslo sentrum, ville vi gi folk et mer personlig forhold til disse områdene.

Størstedelen av byens befolkning fikk med seg den gamle monarkens oppfordring om en renere by. Konseptet gjorde at vi fikk stor organisk spredning på sosiale medier: Mange tusen har engasjert seg på Facebook, og totalt har filmen blitt sett flere hundre tusen ganger på sosiale medier og på kino.

Kunde
Oslo kommune

Leveranse
Film
Annonser
SoMe

Amnesty-kampanje mot tortur Amnesty-kampanje mot tortur

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film
Slått og sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Hver dag utsettes voksne og barn for tortur en lang rekke steder i verden.

Amnesty-kampanje mot tortur Amnesty-kampanje mot tortur

Amnesty International
Kampanje • Film
Amnesty International
Kampanje • Film
Slått og sparket. Lenket fast. Voldtatt. Brent. Nektet søvn, lys og mat. Hver dag utsettes voksne og barn for tortur en lang rekke steder i verden.

I denne kampanjen oppfordrer Amnesty deg og meg til å stoppe torturen – ved å gå imellom.

Noen ganger kan sterke virkemidler virke mot sin hensikt. Grusomhetene er for ekstreme til at man orker å ta dem inn over seg. Derfor brukte vi stiliserte figurerer i stedet for realistiske fotos av tortur.

Boards med speil viste hvordan alle kan bidra til å stoppe tortur – ved å gå imellom, og bli SMS-aksjonist. Kampanjen omfattet også plakater, annonser og filmer der kjente artister bidro.

Kunde
Amnesty

Leveranse
Kampanje
Film

Mennesker er mer enn statistikk og tall Mennesker er mer enn statistikk og tall

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, noe Kikkut belyser i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund.

Mennesker er mer enn statistikk og tall Mennesker er mer enn statistikk og tall

Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Norsk Sykepleierforbund
Kampanje
Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, noe Kikkut belyser i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund.

Feilmedisinering. Unødvendige pasientskader. Forverring i sykdom som kunne vært unngått og pasienter med psykiske problemer som ikke blir tilstrekkelig tatt vare på.

Sykepleiermangelen i Norge har fryktelige konsekvenser, og det setter vi lys på i den siste kampanjen fra Norsk Sykepleierforbund. Lørdag 16. mars startet kampanjen «Mennesker er mer enn tall og statistikk».

Statistikk viser at sykepleiermangelen i norske kommuner fører til svekket pasientsikkerhet. Norske kommuner er lovpålagt å gi kompetent pleie og omsorg til sine innbyggere, men mange ordførere forsømmer sitt ansvar for å gi alle av kommunens innbyggere forsvarlig helsehjelp.

Vi vil menneskeliggjøre tallene og statistikken, og la folk bli kjent med pasienter og pårørende som har erfart konsekvensene av sykepleiermangelen. Se sykepleierløftet.no for historier om konsekvensene av sykepleiermangelen.

Kampanjen går i radio, på nettbannere, i sosiale medier og på print.

Kunde
Norsk Sykepleierforbund

Leveranse
Kampanje

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Våren 2016 ønsket Icopal å vise ulike grupper som huseiere, fagfolk og boligentusiaster hvorfor Decra-tak er det beste alternativet på markedet.

Finn deg et nytt tak å leve under Finn deg et nytt tak å leve under

Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Icopal
TV-kampanje • Innhold • Digitalt
Våren 2016 ønsket Icopal å vise ulike grupper som huseiere, fagfolk og boligentusiaster hvorfor Decra-tak er det beste alternativet på markedet.

Vel vitende om at det er utallige påvirkere og beslutningstakere involvert i kjøp av tak, satte vi oss mål om å treffe de fleste i gruppen med et effektivt, kreativt konsept i de rette kanalene. Det klarte vi. Ved hjelp av fire reklamefilmer, annonser og innholdsproduksjon, nådde vi over 90 prosent av målgruppen.

Løsningen ble fire korte filmer på 15 sekunder som uthevet én produktfordel hver. Filmene ble vist på TV, nett og sosiale medier. Varianter tekstet på polsk ble også rettet mot polske bygningsarbeidere i Norge.

Bare på TV ble filmene sett av over en halv million menn mellom 30 og 50 år. På web-TV ble filmene vist over 1,4 millioner ganger. På Facebook registrerte vi høyt engasjement og filmene ble hyppig delt, hvilket førte til at vi nådde lenger enn den betalte målgruppen. Filmene ble fulgt opp med annonser på nett og sosiale medier. Slik økte vi levetiden på filmene og utvidet distribusjonen.

Kunde
Icopal

Leveranse
Konsept
Film
SoMe

Entelios Entelios

Grafisk profil • Kampanje Grafisk profil • Kampanje Kikkut kommunikasjon var gjennom 2018 engasjert av Agder Energi for å bistå i arbeidet med etablering av navn og grafisk profil for et nytt selskap i konsernets avdeling Kraftforvaltning.

Entelios Entelios

Grafisk profil • Kampanje Grafisk profil • Kampanje Kikkut kommunikasjon var gjennom 2018 engasjert av Agder Energi for å bistå i arbeidet med etablering av navn og grafisk profil for et nytt selskap i konsernets avdeling Kraftforvaltning.

Oppgaven var å finne et navn som kunne fungere både i de Nordiske markedene og på kontinentet. Videre skulle det utvikles en grafisk profil som ville bidra til å posisjonere selskapet som en innovativ og ansvarlig aktør i det Europeiske energimarkedet.

Kunde
Agder Energi

Leveranse
Grafisk profil
Kampanje

Nok tåkeprat – vi skal ha svar, nå! Nok tåkeprat – vi skal ha svar, nå!

Norsk Sykepleierforbund
Valgkampanje
Norsk Sykepleierforbund
Valgkampanje
I januar 2016 la det regjeringsutnevnte Arbeidstidsutvalget fram en innstilling der de foreslår betydelige innskrenkninger i arbeidsmiljøloven. For sykepleiere og andre turnusarbeidere er den viktigste foreslåtte endringen at man ønsker å fjerne avtaleretten, altså en turnusarbeiders mulighet til å ha innflytelse på egen arbeidstid.

Nok tåkeprat – vi skal ha svar, nå! Nok tåkeprat – vi skal ha svar, nå!

Norsk Sykepleierforbund
Valgkampanje
Norsk Sykepleierforbund
Valgkampanje
I januar 2016 la det regjeringsutnevnte Arbeidstidsutvalget fram en innstilling der de foreslår betydelige innskrenkninger i arbeidsmiljøloven. For sykepleiere og andre turnusarbeidere er den viktigste foreslåtte endringen at man ønsker å fjerne avtaleretten, altså en turnusarbeiders mulighet til å ha innflytelse på egen arbeidstid.

Siden det har fagforeningene lurt på hva de politiske partiene mener om denne saken. Om de kommer til makten, vil de fjerne medbestemmelsesretten?

Denne utfordringen ble lagt på bordet til Kikkut i juni: Hvordan får vi denne saken på agendaen før valget?

Vi i Kikkut mener at avtaleretten i stor grad har betydning for folk sin hverdag. Problemet er at debatten går over hodet til folk, og den styres av byråkratisk språk i politiske kretser, og den vanlige sykepleieren har ikke mulighet til å engasjere seg. Bli sint og rop ut, tenkte vi i Kikkut da, og nettopp det fikk vi med oss folk på.

Ved hjelp av karikaturtegninger kunne vi sette saken på spissen. Vi viste Erna Solberg som går med en sykepleier i hundebånd med munnkurv, selv har hun pisken i hånda. Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum viste vi i kjent stil: Han melker en ku, men på denne tegningen er kua sint og har på seg sykepleieruniform.

Vi spredte åtte tegninger på Facebook og folk reagerte sterkt – mye sterkere enn man kunne håpe på.

Kunde
Norsk Sykepleierforbun

Leveranse
Konsept
Profil
SoMe

Identiteten til et nytt nabolag Identiteten til et nytt nabolag

Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Trykksaker
Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Trykksaker
Det var utfordringen da Veidekke Eiendom ga oss i oppgave å markedsføre deres nye grønne boligprosjekt Gartnerkvartalet på Løren.

Identiteten til et nytt nabolag Identiteten til et nytt nabolag

Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Trykksaker
Veidekke Eiendom
Profil • Nettsider • Trykksaker
Det var utfordringen da Veidekke Eiendom ga oss i oppgave å markedsføre deres nye grønne boligprosjekt Gartnerkvartalet på Løren.

Hvordan kan man formidle stemningen i et nabolag som ikke eksisterer enda? Det var den store utfordringen da vi skulle markedsføre Gartnerkvartalets leiligheter på Løren i Oslo. Ved å fokusere kommunikasjonen på fellesskapet og verdiene som ligger i det, kunne vi hjelpe potensielle boligkjøpere til å se for seg hvordan livet i Gartnerkvartalet kan bli.

Konseptet «frodig byliv»
Et grønt prosjekt, med moderne og gjennomtenkte leiligheter og uteområder står sentralt i kommunikasjonsarbeidet. Den grafiske profilen skal være med på å forsterke prosjektets grønne karakter. Navnevalget, inspirert av et gartneri som lå på tomta frem til 70-tallet, illustrasjoner av bygningene og billeduttrykk bidrar til dette.

400
solgte leiligheter

930
følgere på Facebook

Kunde
Veidekke Eiendom

Leveranse
Visuell identitet
Nettsider
Trykksaker
Sosiale medier

Forskning på 6 min og 40 sek Forskning på 6 min og 40 sek

Forskerforbundet
Event • PR • Annonser
Forskerforbundet
Event • PR • Annonser
Forskning er spennende, men kan være vanskelig å forstå. Hvordan kunne vi presentere Forskerforbundet og noe av den spennende forskningen som foregår i Norge på en lettfattelig og spennende måte?

Forskning på 6 min og 40 sek Forskning på 6 min og 40 sek

Forskerforbundet
Event • PR • Annonser
Forskerforbundet
Event • PR • Annonser
Forskning er spennende, men kan være vanskelig å forstå. Hvordan kunne vi presentere Forskerforbundet og noe av den spennende forskningen som foregår i Norge på en lettfattelig og spennende måte?

PechaKucha + Forskerforbundet

PechaKucha er en presentasjonsform hvor foredragsholderen kun har 6 minutter og 40 sekunder på seg til å presentere et prosjekt. Man må bruke 20 bilder som vises i 20 sekunder hver.

Ikke mange forelesere har en slik presentasjon klar. De 44 forskerne vi inviterte måtte derfor tenke nytt på hvordan de skulle formidle prosjektene sine.

Vi valgte på forhånd ut mennesker med spennende forskningsprosjekter. Så gav vi de kursing i å holde et PechaKucha-foredrag, og naturligvis støtte og tips underveis.

For fulle hus
Turneen var en suksess, med stinn brakke i alle fire byer. PechaKucha-kveldene ble en unik mulighet for foredragsholderne til å fortelle om sin forskning til et helt nytt publikum. Forskerforbundet fikk en ny plattform til å fortelle om medlemskap til en ung målgruppe.

1060
deltakere

144.296
Visninger på SoMe 

 

 

Kunde
Forskerforbundet

Leveranse
Konsept
Event
Profil
SoMe